Mit eventyr med Picos de Europa

af | jun 7, 2022 | Rejsetip, Spanien

Hvor er Pices de Europa storslået og virkelig imponerende. Det er det smukkeste, jeg har mødt i mine måneder i Spanien. Glæden her dagen efter sprudler i min krop.

Jer der følger mig, ved også godt jeg elsker bjergene. Jeg vil hellere være oppe i bjergene end ude ved kysten. Jeg føler mig mere levende og kreativ, når jeg har højder omkring mig. Om det er den tynde luft vides ikke 😉

Jeg har sådan en optur over det område her. Og jeg vil elske at dele en masse billeder og ord fra mine oplevelser her. Jeg har oplevet al slags vejr. Ej ikke snevejr 😉

Mine oplevelser her strækker sig over mange dage.

Lad os starte med lidt praktisk

Her er et kort. Jeg har kørt på de orange veje. Og jeg har sat en campingvogn, der hvor jeg har overnattet – da der ikke var nogen camper 😉 Hvis du klikker på de forskellige åbner Google maps med destination til overnatningsstederne. De er dog alle fundet via CamperContact app’en. De lilla er gratis og de røde betalende steder.

Free spot

Campingplads med pool

Dejlig campingplads med pool

Free spot på grusplads bag supermarkeder

Free spot ved kirken og hestene ved søen

Dejlig campingplads inde i parken. han snakker godt engelsk. Og han kan fortælle om de gode vandre ruter

En Stellplatz – tøm og fyld. Ingen bad

Det var kun den øverste oppe til venstre og ind mod Picos, der var lidt udfordrende (for mig). Og det er fordi, der er megen trafik. Der kom store turistbusser, som gjorde livet besværligt for flere af os. Men det var virkelig en smuk tur, så spar jer endelig ikke for den. Der er også restauranter deroppe, hvis det ønskes.

Jeg arbejder og rejser, så det hele har været henover noget tid. Og sidste omgang nu her i Pinsen, hvor jeg vendte tilbage hertil for at få den sidste vej derop.

Jeg synes, det er utroligt smukt. Og hvis man er til bjergkørsel, så kan jeg varmt anbefale oplevelserne på disse veje.

Picos de Europa (omtales til dagligt som Picos). Det er en bjergkæde der er en del af det 300 km lange Cantabriske bjergsystem, der strækker sig over det nordlige Spanien fra Pyrenæerne i vest til Galicien i øst. Picos er Spaniens ældste nationalpark og blev oprettet i 1918.

Ovenover og nedenfor kan du se et glimt af de køreture, jeg har haft. Jeg kører selvfølgelig ikke så hurtigt. Det er optaget på denne måde (Time Lapses)

Picos har bjergsystemets højeste og meget markante toppe, som er 2.600 højdemeter over havoverfladen og ligger faktisk mindre end 20 kilometer havets kyst.

Picos de Europa betyder Europas tinder er et område på størrelse med Bornholm.

Jeg fornemmer området er et paradis for folk der elsker friluftslivet, så som vandring, klatring, trailløb, og grotteudforskning. Og så mig, som elsker en gåtur med mit kamera og køre på nogle seje veje.

Campingpladsen i midten

Jeg må lige dele et par videostemninger herfra. En lille skøn perle med mange muligheder, hvis du vi vandre, klatre mv. Ejeren på campingpladsen snakkede super godt engelsk. Og han havde nogle gode oversigter over hvor man kunne vandre.

På stedet var der også en restaurant, hvor jeg fik lam. Det var virkelig godt. Øllen kunne jeg dog ikke lide. Om det er fordi det er evigheder siden, jeg har drukket noget, aner jeg ikke 😉

Fuente Dé – en blæsende oplevelse

Jeg tog en bane herop, da jeg ikke har ankel til at kunne gå derop. Men jeg må indrømme, jeg er stor fan af de baner, så man kan vandre videre derfra. På denne tur blevet det ekstremt blæsende, så jeg tog ned igen, for at sikre mig, at de ikke lukkede for den.

Nedenfor ser du en stemnings video, jeg klippede sammen efterfølgende fra min dag deroppe 🙂

Et mix af billeder fra min tid i og omkring nationalparken

Mig og mit outdoor tøj

Siden 2016, hvor Island satte sig fast på mig, kan man vel sige at outdoor tøj har gjort det samme. Jeg elsker mit tøj, for det er både praktisk for mig, men jeg føler mig hjemme i det.

Jeg får søde henvendelser fra folk om hvad jeg jeg går i. “Hvad mærke er din sweater?” “hvordan kan du holde ud at gå så meget i uld?” “Hvor har du købte de bukser?”

Så jeg har for nylig samlet, hvad jeg har af outdoor tøj på denne side HER

Overnatning ved kirken og hestene

Det her sted ved kirken, hestene og søen var et sted, jeg kom tilbage til 3 gange, da stedet gav mig en fantastisk ro. Jeg har i alt sovet der 4 overnatninger og jeg har sovet mest alene der, men også haft selskab af 3 andre vogne en nat. Fuglesangen her er skøn. Og der flyver sorte glenter og gåsegribbe rundt her også.

Der er faktisk både Bjørne, los og ulve i området, men jeg så ingen 😉 Jeg havde fat i et tour bureau, men det lykkes mig ikke, at komme på tur eller i skjul. Måske en anden gang.

Kan I have det rigtig dejligt. Jeg vil trille videre. Om ca. 3 uger, så vender jeg hjemad mod Danmark for at holde foredrag – og se min familie. Så har jeg en månedstid til at køre hjemad. Og vejen kender jeg ikke endnu 🙂

Rullende hilsner fra Spanien
Anja

Du er velkommen til at følge mig disse steder

NYHEDSBREV

(Only in danish)

Skriv dig op til mit nyhedsbrev og få nyheder direkte i din indbakke om blogindlæg, projekter, webshops, workshop, guidede ture, foredrag og alt muligt andet spændende, jeg kunne have på hjertet og dele.