Kontrasterne i Norge: Fra forår til sne – og tilbage

af | maj 19, 2024 | Norge, Rejse

Efter at have udforsket den sydlige del af Norge, besluttede vi os for at køre videre nordpå.

Når Freecamping Udfordrer

På vejen mod et nyt sted at overnatte, stødte vi på vores første ’rigtige’ vandfald. For mig er et ’rigtigt’ vandfald et, der har mere volumen end blot et par stråler, der løber ned ad nogle klipper. Et vandfald, der virkelig bruser og lever op til det norske navn “foss”.

Jeg havde markeret tre steder på kortet, hvor det kunne være en mulighed at overnatte, men den første var spærret med en kæde og sten, den næste havde også sten for, og ved den tredje var camping forbudt.

Så jeg fortsatte og fandt til sidst en plads tæt på et kraftværk, lidt væk fra vejen. Her besluttede vi at slå os ned (Det sidste billede). Vi var kommet op i højderne, hvor det var koldere, og foråret syntes at være forsvundet. Morgenen var underlig – ingen fuglesang overhovedet. Det var en uhyggelig stilhed, og jeg kunne ikke lade være med at spekulere på, om kraftværket havde noget at gøre med det.

Frivilligt Op i Sneen

Selvom det var frivilligt, var det en helt speciel oplevelse at køre fra et begyndende forår og op i sneen. Jeg følte mig som en lille pige til juleaften for en stund. Núna havde en fest og legede i sneen, og vi fandt et smukt sted at overnatte. Vi befandt os stadig sydpå på vej 450. Her er et link til Google Maps, hvis du er interesseret

Stedet er gratis at overnatte på, og udsigten er fantastisk. Der var kun to andre biler, mens vi var der, så det var dejligt fredeligt. Efter et par dage i kulden drog vi nedad igen.

Vi tog færgen fra Lauvvik til Oanes for 250 NOK.

Magiske Eventyrskoven

Da vi ankom til Eventyrskoven, regnede det nonstop, men stemningen var så fantastisk, at jeg måtte i regntøjet og tage billeder. Jeg elsker den særlige stemning, regn kan skabe. Resten af dagen hyggede vi med redigering til YouTube.

Næste morgen tog Núna og jeg ind i Eventyrskoven, og det var en virkelig skøn oplevelse! Skovens stemning var helt unik, og jeg følte mig fortryllet af alt det smukke omkring mig. Fugten i luften gjorde alt så frisk. Konstant kunne man høre vandets brusen og fuglefløjt. Mos og grannåle på jorden skabte en magisk atmosfære.

Eventyrskoven handler om at bruge fantasien og åbne sine sanser og lade det indre legebarn udfolde sig. Man kan også nyde de fantastiske træfigurer lavet af træskæreren Eldfinn Austigard. På turen rundt i skoven møder man figurer fra eventyr og sagn.

Turen rundt er 3 km fra bilen og tilbage igen. Jeg brugte lidt over en time, og turen er 129 højdemeter i terræn med rødder og broer 🌱

Ren hygge med refleksioner

Denne perle gjorde mig målløs. Da jeg kørte ned fra hovedvejen, blev jeg tom for ord. For hold da op, det var så smukt. Vandet var helt stille, og jeg fik nogle flotte refleksioner. Jeg smider lige en stak billeder både fra kamera og drone.

Dagen gik hurtigt, og jeg besluttede at blive en nat mere. Jeg kunne have blevet der en uge, hvis jeg ikke havde forpligtelser. Sikke en udsigt fra første parket. Jeg mødte nogle søde nordmænd, der inviterede mig på pil-selv rejer. Vi havde en dejlig dag, og inden de kørte, gav de mig resten af rejerne og en flaske vin, så jeg havde endnu et festmåltid dagen efter.

Jeg fik også badet og klippet Núna til denne smukke udstigt. Den ro der er sådan et sted giver virkelig noget godt til sjælen og kreativiteten. Og giver mig noget god energi.

Der skal også arbejdes

Når jeg ikke er på eventyr og deler mine oplevelser på sociale medier som Instagram, Facebook og YouTube, må jeg også arbejde for at tjene penge til diesel, hundemad og færger 😉. Det sker altid ved min computer, og på det seneste har vejret været fantastisk, så jeg har nydt nogle timer udendørs, når jeg ikke skulle redigere billeder.

En dag arbejdede jeg i Røldal lige ved siden af stavkirken, så der måtte jeg hen et par gange og nyde den. Desværre åbner den ikke før i dag den 19. maj, men der er jeg jo allerede langt væk.

De sidste par uger har været fyldt med store kontraster. Jeg har oplevet forår flere gange, da vi har været oppe i fjeldene, hvor foråret endnu ikke var kommet. Norge er virkelig ved at vinde mit hjerte med sin skønhed, som overgår alle mine forventninger.

Rullende hilsner
Anja

Du er velkommen til at følge mig disse steder

NYHEDSBREV

(Only in danish)

Skriv dig op til mit nyhedsbrev og få nyheder direkte i din indbakke om blogindlæg, projekter, webshops, workshop, guidede ture, foredrag og alt muligt andet spændende, jeg kunne have på hjertet og dele.